W jakich zawodach wada wzroku jest przeszkodą?

W jakich zawodach wada wzroku jest przeszkodą?

08 lip

Wzrok jest jednym z najważniejszych zmysłów, którego jakość ma bezpośredni wpływ na zdolność wykonywania wielu zawodów. W niektórych przypadkach wada wzroku może stanowić poważne ograniczenie lub wręcz wykluczyć możliwość wykonywania pewnych profesji. Istnieją konkretne regulacje prawne dotyczące wymagań zdrowotnych w różnych zawodach, które precyzują kryteria dotyczące narządu wzroku. W niniejszym artykule omówimy, w jakich zawodach wada wzroku jest przeszkodą.

Piloci samolotów i inne zawody lotnicze

W zawodach związanych z lotnictwem, takich jak pilot czy kontroler ruchu lotniczego, ostrość wzroku jest kluczowa. Przepisy, szczególnie te dotyczące kwalifikacji medycznych pilotów, są bardzo restrykcyjne.

Piloci muszą mieć wadę refrakcji mieszczącą się w zakresie od +5,00 do -6,00 dioptrii. Astygmatyzm nie może przekraczać 2,00 dioptrii, a różnica pomiędzy oczami (anizometropia) nie może przekraczać 2,00 dioptrii. W przypadku wykrytych wad wzroku, konieczna jest korekcja za pomocą okularów lub soczewek kontaktowych, które muszą być dobrze tolerowane przez pilota. Co istotne, soczewki muszą być jednoogniskowe, nieprzyciemniane i przeznaczone do widzenia na odległość. Piloci posługujący się korekcją wzroku, zobligowani są do posiadania przy sobie drugiej zapasowej pary w trakcie operacji lotniczych. Dodatkowo, kandydaci na pilotów muszą przejść badania dotyczące widzenia barwnego. Daltonizm (upośledzenie widzenia barw) może wykluczyć możliwość uzyskania licencji pilota.

Piloci muszą przechodzić regularne badania okulistyczne. Do 40. roku życia badania te odbywają się co 5 lat, po ukończeniu 40 lat co 2 lata, a po 50. roku życia - co rok. Kontrolerzy ruchu lotniczego również muszą spełniać wysokie standardy wzrokowe, choć są one nieco mniej restrykcyjne niż dla pilotów.

Piloci samolotów i inne zawody lotnicze

Maszyniści i kierowcy pojazdów szynowych

Zawód maszynisty wymaga doskonałego wzroku, ponieważ maszyniści muszą być w stanie precyzyjnie odczytywać sygnały i znaki drogowe, często w zmiennych warunkach oświetleniowych. Kandydaci na maszynistów muszą spełniać surowe wymagania zdrowotne, w tym dotyczące wzroku.

W zakresie wady refrakcji, przepisy są bardzo precyzyjne. Wada refrakcji nie może przekraczać +5,00 do -8,00 dioptrii w każdym oku. Astygmatyzm musi być poniżej 2,00 dioptrii, a różnica między oczami nie może przekraczać 2,00 dioptrii. Oczywiście możliwa jest korekcja wzroku, do wyżej wymienionych wartości, za pomocą okularów lub soczewek kontaktowych. Maszyniści muszą również przejść testy widzenia barwnego. Wykrycie poważnych problemów z widzeniem barw może wykluczyć kandydata z wykonywania tego zawodu.

Maszyniści podlegają regularnym badaniom okulistycznym. Kontrole powinny odbywać się co roku lub, w specjalnych przypadkach, w odstępach ustalanych przez lekarza medycyny pracy. Maszyniści muszą być również gotowi do przejścia dodatkowych badań w przypadku wątpliwości co do ich zdolności wzrokowych.

Kierowcy zawodowi

W pracy kierowców zawodowych wzrok odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa na drodze. Kandydaci na kierowców zawodowych muszą przejść badania wzroku, a ich wyniki muszą mieścić się w określonych normach.

Kierowcy zawodowi mogą mieć wadę wzroku do ±8,00 dioptrii, a astygmatyzm nie powinien przekraczać 2,00 dioptrii. Różnica w wadzie refrakcji między oboma oczami, nie może być większa niż 3,00 dioptrie. Korekcja wady wzroku za pomocą okularów lub soczewek kontaktowych jest dozwolona, pod warunkiem że są one dobrze tolerowane i nie powodują problemów podczas prowadzenia pojazdu. Podczas badania sprawdzane jest również widzenie przestrzenne i pole widzenia, ponieważ są one kluczowe dla bezpiecznego prowadzenia pojazdów. Ocenie podlega również prawidłowe rozpoznawanie podstawowych barwy: czerwonej, zielonej, żółtej. U kandydatów sprawdzane jest także widzenie zmierzchowe i wrażliwość na olśnienie oraz kontrast.

Kierowcy zawodowi muszą regularnie przechodzić badania okulistyczne. Do 50. roku życia badania te są przeprowadzane co 5 lat, a po ukończeniu 50 lat co 2 lata. W przypadku osób powyżej 60. roku życia badania okulistyczne odbywają się co rok. Regularne kontrole są kluczowe dla zapewnienia, że wzrok kierowcy pozostaje na odpowiednim poziomie, co jest niezbędne dla bezpieczeństwa na drogach.

Kierowcy zawodowi

Pracownicy służb mundurowych

Służby mundurowe, takie jak policja, straż pożarna, straż graniczna oraz wojsko, również wymagają od swoich pracowników dobrej ostrości wzroku.

W kwestii wady refrakcji, pracownicy większości służb mundurowych powinni mieć wadę wzroku mieszczącą się w zakresie ±4,00 dioptrii, a astygmatyzm nie powinien przekraczać 2,00 dioptrii. Warunkiem pozytywnej oceny jest osiągniecie odpowiedniej ostrości wzroku w okularach lub soczewkach kontaktowych. Widzenie barwne i pole widzenia również są kluczowe, zwłaszcza dla funkcjonariuszy pełniących służbę w terenie.

Pracownicy służb mundurowych muszą regularnie przechodzić badania okulistyczne, aby upewnić się, że ich wzrok pozostaje na odpowiednim poziomie. Regularne kontrole są kluczowe dla zapewnienia, że pracownicy są zdolni do pełnienia swoich obowiązków i zapewnienia bezpieczeństwa publicznego.

 

Wady wzroku mogą stanowić poważne przeszkody w wielu zawodach, gdzie precyzja i szybkość reakcji są kluczowe. W niektórych przypadkach możliwa jest korekcja wad wzroku za pomocą okularów, soczewek kontaktowych lub chirurgii refrakcyjnej, jednak nie zawsze jest to wystarczające do spełnienia surowych wymagań zawodowych. W związku z tym osoby z wadami wzroku powinny dokładnie rozważyć wybór kariery i konsultować się ze specjalistami, aby określić, czy ich wada wzroku nie będzie stanowić przeszkody w wybranym zawodzie.

 

Bibliografia:

  1. https://edziennik.ulc.gov.pl/DU_ULC/2020/38/akt.pdf
  2. https://edziennik.ulc.gov.pl/DU_ULC/2013/32/Zalacznik1.pdf
  3. https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/wymagania-zdrowotne-badania-lekarskie-i-psychologiczne-oraz-ocena-18185807
  4. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190001659/O/D20191659.pdf
  5. https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/wykaz-chorob-i-ulomnosci-wraz-z-kategoriami-zdolnosci-do-sluzby-w-18768752?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR0mtBk9-OzjzZm7yK-7kGhFz6vU8UhQyCNhIYizgq0raILuOB36fafrd6g_aem_W_ep-rF2beBk7r9svVwHWw

Zobacz także:

Czy wada wzroku minus może się cofnąć?
24 stycznia 2023

Czy wada wzroku minus może się cofnąć?

Czytaj dalej
Kiedy wada wzroku się zatrzymuje?
06 września 2023

Kiedy wada wzroku się zatrzymuje?

Czytaj dalej
Wada wzroku a wojsko - co trzeba wiedzieć?
15 maja 2024

Wada wzroku a wojsko - co trzeba wiedzieć?

Czytaj dalej

DOŁĄCZ DO SUBSRYBENTÓW NEWSLETTERA

Bądź na bieżąco z nowościami, promocjami i trendami okularowymi!

ZWROTY DO 30 dni

ZWROTY DO 30 dni

masz aż 30 dni na decyzję czy chcesz zostawić swoje okulary czy zwrócisz

Gwarancja Satysfakcji

Gwarancja Satysfakcji

jeśli zakup Ci nie odpowiada zwrócimy 100% kosztów przy zakupie okularów, także koszty soczewek okularowych!

Ceny niższe niż w salonie

Ceny niższe niż w salonie

w porównaniu ze średnimi cenami okularów w salonie optycznym zaoszczędzisz nawet do 70%